יהדות התפוצות הם חלק מהמשפחה. גם אם הם לא גרים כאן.

אלון פרידמן, מנכ״ל ומייסד Enter - היוזמה לקידום עמיות יהודית, משוחח איתנו על האחריות שלנו כישראלים החיים במדינה היהודית היחידה בעולם, על קהילתיות, על יזמות, על יהדות ועל מיתוג.

share

היי אלון, מה שלומך בימים אלה?
מצוין. את תופסת אותי ביום שלישי, ממתין לחיסון שלישי עם שלושה ילדים בחופשת קיץ…

בוא נתחיל מההתחלה – איזה מין ילד היית?    
הייתי ילד מצחיק, נמוך וכתום. בילדותי חלמתי להיות שופט, בנעוריי שחקן תיאטרון. מודעה בעיתון שאמא שלי הניחה לפני, כשהייתי קצין משוחרר, הביאה אותי להדריך בקיץ קבוצה של צעירים אמריקאים ובדיעבד התוותה את מסלול חיי. ככה זה תמיד, הדברים הטובים קורים במקרה.

צילום: פרטי

מה למדת מהבית, מההורים שלך?ֿ
שמשפחה זה הדבר הכי חשוב בחיים. זה לפני הכל.

מה זה אומר ״עמיות יהודית״?
שני הורים ושני ילדים  – זו משפחה. תוסיפי דודים וסבתות – זו חמולה. עוד שני מעגלים משם זה כבר עם. אז אנחנו, העם היהודי, למעשה משפחה מורחבת שמסתובבת על הכדור הזה למעלה מ-3000 שנה עם תרומה אדירה לאנושות ועם סיפור ששוה לשמר אותו. זה הסיפור של עמיות יהודית. ההבנה שכולנו משפחה. יהדות התפוצות הם חלק מהמשפחה. גם אם הם לא גרים כאן. הדברים שאנחנו עושים פה משפיעים במידה ישירה גם עליהם, כי הבית הזה הוא גם שלהם. זו האחריות שלנו כי אנחנו המדינה היהודית היחידה בעולם. והמדינה הזו היא לא רק של אזרחי ישראל אלא של העם היהודי כולו.

מיתוג : Shake Design

"יזם צריך לדעת שמשקיעים יפרגנו על חזון לטווח ארוך, אבל באותה הנשימה ירצו לראות את התוצאות מחר בבוקר."

ספר לנו, מה החזון של Enter?
כשהפילנתרופ צ׳רלס ברונפמן שם את האצבע על הקרע הגובר והולך בין ישראל ליהדות התפוצות (הטריגר היה ביטול מתווה הכותל ב-2017), היה ברור שיהודי העולם בכלל לא נמצאים במודעות הציבורית הישראלית. לא במערכת החינוך, לא בתנועות הנוער, לא בצבא, לא בהשכלה הגבוהה ולא במערכות קבלת ההחלטות של המדינה. את ההיעדר הזה אנחנו מנסים להנכיח, בכל מיני דרכים ועם כל מיני שותפים.

מה הקהל הישראלי לא יודע על יהדות התפוצות?
יש בציבור הישראלי הרבה בורות ולא מעט התנשאות ביחס ליהדות התפוצות. מדובר בפספוס אדיר, כי כשאתה נחשף אליהם אתה מבין איזה עולם יהודי עשיר הם יצרו. הרי הם מתעוררים כל בוקר כמיעוט במדינותיהם ולכן יש להם הצורך וההכרח להמציא כל הזמן דרכים מקוריות על מנת לוודא שהזהות היהודית שלהם תישאר רלוונטית מדור לדור. לכן היהדות אצלם היא הרבה יותר שוויונית, פלורליסטית, מכילה. כאן בישראל, בכל פעם שהנושא עולה לדיון מיד נשמעות תגובות בסגנון "שיתכבדו ויעלו לארץ", כאילו שכל עוד הם לא חיים כאן הם לא ראויים להתייחסות. זו שלילה מוחלטת של הגורל המשותף שלנו כעם, ועוד יותר מכך, של הייעוד המשותף שלנו כיהודים.

"להקשיב, להקשיב, להקשיב – להחליט. זה מה שעושה מנהל טוב."

מה הדבר הכי חשוב שצריכים לדעת כשרוצים להקים מיזם חברתי חדש?
כשהקמתי את Enter, כסטארט אפ חדש בתחום, ראיתי קדימה לקילומטר המיליון. האתגר הגדול עבורי, היה להחליט מה יהיה הצעד הראשון. ככלל, כל יזם צריך לדעת שמשקיעים אמנם יפרגנו לך על חזון לטווח ארוך, אבל באותה הנשימה הם ירצו לראות את התוצאות מחר בבוקר. יזם חייב לדעת להתנהל בין המרתון לבין הספרינט. אם הוא לא יפצח איך לעשות את זה, הוא לא יצליח.

מה הופך מנהל למנהל טוב?
לדעת להקשיב, להקשיב, להקשיב. להחליט. זה מה שעושה מנהל טוב.

איך היה בזמן הקורונה?
בתחילת 2021, בזמן ימי הקורונה, השיקה Enter את פיילוט התוכנית one2one, יוזמה חינוכית חדשנית בשיתוף משרד החינוך ומשרד התפוצות שבמסגרתה מנהלים תלמידי תיכון בישראל ותלמידי תיכון יהודים מארה״ב, קנדה ואנגליה, מפגשי וידאו שבועיים מצולמים בהם הם דנים בנושאים חברתיים, יהודיים וישראליים כמו: זכויות אדם, ערבות הדדית ועמיות יהודית. הקורונה עזרה להנחיל את תרבות הזום ולפיילוט נרשמו 600 תלמידים אשר דיווחו על מפגשים מוצלחים במיוחד שנמשכו הרבה מעבר לזמן שיועד להם. לאור ההצלחה, בשנה הקרובה אנחנו מרחיבים את התכנית ל-3,000 תלמידים ומשרד החינוך מאמץ אותה כחלק מההכנה לבגרות באנגלית.״

מיתוג: Shake Design

האם יש לך עצה למי שנכנס לתהליך של מיתוג כלקוח?
בהחלט. אתה חייב לזכור שאתה נכנס לחדר בו לא אתה הוא זה שיודע הכי טוב מה הארגון שלך צריך. שחרר, תן למומחים לעבוד וכך תגלה שהמיתוג עובד. במגזר החברתי לא נוהגים לייחס מספיק חשיבות לנושא המיתוג, התפיסה היא שמדובר בפריבילגיה וש"באנו לעבוד, לא למתג". זו כמובן טעות. עבורי תהליך העבודה עם Shake Design היה כל כך מקצועי וגרם לי להבין איך מזקקים מהלך – איך מתרגמים חזון למילה, לצבע, לגריד, לגופן. אמרתי לעצמי, ״הם לגמרי יודעים מה אני צריך״.

ולסיום, מה בעינייך מבדל את המיתוג של Enter ממיתוג של מיזמים אחרים בתחום?
המיתוג של Enter פועל מחוץ לקונבנציה הרגילה של התחום שלנו. הוא מייצג את העכשוויות של החזון. מבט ראשון לא מסגיר במה בדיוק עוסק הארגון אבל המיתוג כל כך מזמין, שהוא מזכה אותנו בכמה שניות יקרות של עיון וסקרנות. זה קריטי כי זה מייצר חיבור והעמקה. ואיך אומרים? "אין הזדמנות שנייה לייצר רושם ראשוני".

תודה רבה, אלון. היה מרתק ומלמד.

לקייס המלא – לחץ כאן>>

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support